Ένας εξολεθρευτής εντόμων- αποτυχημένος συγγραφέας-εθισμένος στα ναρκωτικά σκοτώνει τη γυναίκα του από ατύχημα. Η γραφομηχανή του έχει μετατραπεί σε κατσαρίδα, βρίσκεται μπλεγμένος σε μια κυβερνητική υπόθεση και δραπετεύει στο κακόφημο ισλαμικό λιμάνι Interzone όπου εκεί τίποτα δεν είναι αληθινό και όλα επιτρέπονται.
"Είναι αδύνατο να γίνει ταινία το Γυμνό Γεύμα. Μια κυριολεκτική μεταφορά δεν θα δούλευε. Θα κόστιζε 400 εκατομμύρια δολάρια για να γίνει και θα απαγορευόταν σε όλες τις χώρες του κόσμου" είπε ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ σχετικά με το περιβόητο βιβλίο του Ουίλιαμ Μπάροουζ, όταν ανέλαβε να το μεταφέρει στο σινεμά. Το σενάριο της ταινίας που υπογράφει ο ίδιος ο Κρόνεμπεργκ είναι βασισμένο εν μέρει στο μυθιστόρημα και συμπληρώνεται από διάφορα βιογραφικά στοιχεία και αλλά έργα του Μπάροουζ. Ο Κρόνεμπεργκ -ο μόνος που θα μπορούσε να το σκηνοθετήσει -υοθετεί το παραλληρηματικό ύφος αφήγησης του Γυμνού Γεύματος και βυθίζει τον θεατή σε ενα εφιαλτικό κόσμο με άξονες τον εθισμό και τον κρατισμό. Το ναρκωτικό/εντομοκτόνο προσφέρει ένα είδος καφκικής μαστούρας (νιώθεις σαν έντομο) και έντονης δημιουργηκότητας στον Bill που ξαναβρίσκει την έμπνευση εξολοθρεύοντας κάθε ορθολογική του σκέψη. Μια γραφομηχανή-κατσαρίδα τον διορίζει πράκτορα και του αναθέτει αποστολές σχετικά με την επιχείρηση «Μαύρη Σάρκα». Πραγματικά περιστατικά από την ζωή του Μπάροουζ είναι η κατά λάθος δολοφονία της γυναίκας του, ενώ έπαιζαν το παιχνίδι του Γουλιέλμου Τέλλου, και η επίσκεψη του Κέρουακ και του Γκίνσμπεργκ στην Ταγγέρη όπου τον βοήθησαν να συνδέσει το χαοτικό υλικό του βιβλίου. Σωστός ο ανέκφραστος Peter Weller ως Μπάροουζ ενώ και το υπόλοιπο καστ - Judy Davis, Ian Holm, Julian Sands, Roy Scheider - είναι εξίσσου καλό. Απαιτητική, σκοτεινή, νοσηρή, χαοτική με συνεχείς εκπλήξεις και σουρεαλιστική noir βαριά ατμόσφαιρα, free jazz απο τον μόνιμο συνεργάτη Howard Shore, υποτονικά χρώματα, μουντά σκηνικά και παραισθησιογόνες εικόνες συνθέτουν ένα νοσηρό αλλόκοτο παραλόγο περιβάλλον, πιστό στο πνεύμα και τα μοτίβα του προφήτη Μπάροουζ.
1.Το Γυμνό γεύμα δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1959 και στην Αμερική το 1962. Οι υπεύθυνοι του εκδοτικού οίκου συνελήφθησαν λόγω του άσεμνου περιεχομένου του και το στοκ κατασχέθηκε από τις Aρχές. Tρία χρόνια μετά ακολούθησε η περίφημη δίκη του «Γυμνού γεύματος» και μόλις τον Ιούλιο του 1966 το Aνώτατο Δικαστήριο της Mασαχουσέτης αποφάσισε να επιτρέψει την κυκλοφορία του βιβλίου, μια ιστορική απόφαση που σημείωσε το τέλος της λογοκρισίας στις HΠA, στο πεδίο της λογοτεχνίας. Το βιβλίο έγινε γρήγορα θρύλος και μαζί με το Στο δρόμο του Kέρουακ και το Oυρλιαχτό του Γκίνσμπεργκ αποτελούν πλέον την «κoρυφαία τριάδα» της μπιτ λογοτεχνίας.
2.
1.Το Γυμνό γεύμα δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1959 και στην Αμερική το 1962. Οι υπεύθυνοι του εκδοτικού οίκου συνελήφθησαν λόγω του άσεμνου περιεχομένου του και το στοκ κατασχέθηκε από τις Aρχές. Tρία χρόνια μετά ακολούθησε η περίφημη δίκη του «Γυμνού γεύματος» και μόλις τον Ιούλιο του 1966 το Aνώτατο Δικαστήριο της Mασαχουσέτης αποφάσισε να επιτρέψει την κυκλοφορία του βιβλίου, μια ιστορική απόφαση που σημείωσε το τέλος της λογοκρισίας στις HΠA, στο πεδίο της λογοτεχνίας. Το βιβλίο έγινε γρήγορα θρύλος και μαζί με το Στο δρόμο του Kέρουακ και το Oυρλιαχτό του Γκίνσμπεργκ αποτελούν πλέον την «κoρυφαία τριάδα» της μπιτ λογοτεχνίας.
2.
Αν και δεν είναι από τις αγαπημένες μου ταινίες του λατρεμένου μου Κρόνενμπεργκ, ωστόσο δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις το κατόρθωμά του, να μεταφέρει δηλαδή στο σινεμά ένα μη κινηματογραφήσιμο, για πολλούς, βιβλίο.
ΑπάντησηΔιαγραφή3/5: Καλή