Σάββατο 18 Αυγούστου 2012

The American Friend (1977)

O Ρίπλευ είναι έμπορος πλαστών έργων τέχνης. Ένας παλιός φίλος μαφιόζος τον πιέζει να κάνει ένα φόνο σε ανταπόδοση ενός παλιού χρέους. Γνωρίζει τον φιλήσυχο κορνιζοποιό Ζιμερμαν και τον εμπλέκει στην υπόθεση. Ο Ζίμερμαν μαθαίνοντας την επιδείνωση της ανίατης ασθένειας του αναλαμβάνει την εκτέλεση έναντι μεγάλου χρηματικού ποσού που με αυτό θα εξασφαλίσει οικονομικά την οικογένεια του ύστερα απο τον επικείμενο θάνατο του.
Ο Βέντερς το '77 ήταν θεός. Μόλις έχει ολοκληρώσει την περίφημη Τριλογία Της Περιπλάνησης και θα γινόταν διεθνώς γνωστός με ένα φόρο τιμής στο αμερικάνικο σινεμά, μια μελέτη στο νουαρ και το Χιτσκοκικό θρίλερ. Η πρώτη ύλη είναι τέλεια, το αστυνομικό μυθιστόρημα της Patricia Highsmith - Ripley's Game (1974) με ήρωα τον πολυκινηματογραφημένο κοσμοπολίτη Tom Ripley. Φωτογράφος είναι ο μόνιμος τότε συνεργάτης του Βεντερς Robby Muller (μόνιμος του Jim Jarmusch πλέον). Οι πρωταγωνιστές είναι ιδανικοί-ο νηφάλιος Dennis Hopper ως Ρίπλευ και ο Bruno Ganz στο πρώτο μεγάλο του ρόλο.
 Ο ένας χωρίς μέλλον, παθιασμένος με την τέχνη και την οικογένεια του, περιμένει το τέλος του μέχρι που εν αγνοία του πέφτει στα δίκτυα του Ρίπλευ και γίνεται το παιχνίδι του. Από πράος φιλήσυχος ανθρωπάκος μπλέκεται σε ένα μαφιόζικο ξεκαθάρισμα λογαριασμών, μετατρέπεται σε πληρωμένο δολοφόνο και η καθημερινή ρουτίνα σπίτι-εργαστήριο γίνεται μια ξέφρενη κούρσα σε διαδρόμους, τουνελ, παραλίες, τρένα και πόλεις. Ο Αμερικάνος Φίλος (ελλ.τίτλος) είναι καταδικασμένος στη μοναξιά, σατανικός αδίστακτος πολυμήχανος τυχοδιώκτης, αποποιείται την ευθύνη του φόνου και στήνει το νέο του παιχνίδι. Ένας διαφθορέας με παράδοξο προσωπικό καουμποίστικο κώδικα τιμής που προτάσει κάθε φορά τον ευατό του σε μεγαλύτερους κινδύνους αναζητώντας την Αληθινή συγκίνηση. Για εντελώς διαφορετικούς λόγους τους δένει μια ενόρμηση θανάτου, μια ύστατη προσπάθεια αξιοποίησης του θάνατο τους. Μια παράξενη φιλία αναπτύσσεται μεταξύ των δυο αντιδιαμετρικών αλληλοσυμπληρούμενων ζωντανών νεκρών χαρακτήρων.
Η γκανγκστερική υπόθεση τίθεται σε 2η μοίρα και πάνω της χτίζεται ένα υπαρξιακό φιλμικό δοκίμιο με αφετερία την έννοια του θανάτου. Το ντεκορ, γεμίζει με χαρακτηριστικά τραγούδια και εικόνες/σύμβολα της αμερικής ,αντικατοπτρίζοντας την αμερικανοποίηση της παρηκμασμένης, σε όλα τα επίπεδα, ευρωπαικής κουλτούρας. Και οι πόλεις είναι ίδιες πλέον, το Αμβούργο ένα θλιβερό βροχερό λιμάνι, το Παρίσι μια αλληλουχία νεόκτιστων ατσάλινων πύργων και η Ν.Υ. μια σειρά από τεράστιες λεωφόρους.

 Ποτέ δεν λείπουν οι αναφορές στο σινεμά κάθε αυτό -από το αγνό όνειρο που αποζητούσε ο άνθρωπος στις απαρχές της κινούμενης εικόνας μέχρι τις άπειρες πανταχού παρών οθόνες.7 cameo-respect στους σκηνοθέτες Nicholas Ray (παραχαράκτης ζωγράφος), Samuel Fuller (αρχιμαφίοζος) , Peter Lilienthal, Daniel Schmid, Rudolf Schundler, Lou Castel, Jean Eustache. Φωτογραφία, μουσική, σκηνικά, ερμηνείες, Χρώμα, ρυθμός, σασπένς, ουσία, όλα υπηρετούν μια μοντέρνα νουαρ υποβλητική ατμόσφαιρα που βυθίζει τον θεατή στα υπαρξιακά αδιέξοδα των ηρώων της. Περιττή από φανφάρες,  ρετρολαγνείες, ρητορισμούς, δογματισμούς, τα φετιχ της τεχνικής  και το διανουμενίστικο σύμπλεγμα του Ευρωπαίου δημιουργού  νοσταλγεί την (ήδη) χαμένη μαγεία του χόλυγουντ και ονειρεύεται το ξεπέρασμα του.


Δευτέρα 30 Ιουλίου 2012

American Psycho (2000)

Ο 26χρονος Πάτρικ Μπέιτμαν εργάζεται στην επιχείρηση του πατέρα του στη Wall Street. Είναι ένας serial killer υπεράνω υποψίας. Η μέρα του ξεκινά με κούρα ομορφιάς-ενυδατικές κρέμες, ειδικά τζελ, μάσκες, έντονη γυμναστική κτλ. Μετά αράζει στο γραφείοτου. Με την παρέα/κλώνους/συναδέλφους διαγωνίζεται για το ποίος θα κλείσει τραπέζι σε καλύτερο εστιατόριο. Το προφίλ του πλαισιώνει η χαζή αρραβωνιαστικιά του (Reese Witherspoon) και η παράλληλη σχέση του με την καταθλιπτική γκόμενα του ποιό χαζού συναδέλφου. Όλα κυλάνε ομαλά μέχρι που χάνει στην μάχη της καλύτερης επαγγελματικής κάρτας από τον Πολ Αλαν (Jared Leto) και ο πρώτος που θα την πληρώσει είναι ένας άστεγος και ο σκύλος του. Αργότερα ο ανυποψίαστος Πολ θα φάει μια καλή πισώπλατη τσεκουριά και θα φύγει απο τη μέση. Την μυστηριώδη εξαφάνιση του αναλαμβάνει ντετεκτιβ (Willem Dafoe). Στα sex party με πόρνες που διοργανώνει στο πολυτελές ντιζαινάτο σπίτι του εξηγεί τις φτηνές ευαισθησίες ποπ επιτυχιών, βιντεοσκοπεί τις βίαιες παρτούζες και αυτοθαυμάζεται στον καθρέφτη. Κάποια καταφέρνει να ξεφύγει, ανακαλύπτει πτώματα παντού και συναντά τον Σχιζοφρενή Δολοφόνο με το Πριόνι (1974) στους διαδρόμους ενός ουρανοξύστη με υπέροχη θέα στο πάρκο. Από εκεί πάει και μια γριά που προσπαθεί να τον σταματήσει πρίν χώσει μια γάτα στην είσοδο ενός ΑΤΜ. Η μάσκα της λογικής επέσε και δεν υπάρχει έξοδος.
Μεταφορά της ομώνυμης μη κινηματογραφίσιμης (λόγω άφθονων γραφικών σκηνών βίας κ σεξ) νουβέλας του Bret Easton Ellis από την (!) Mary Harron (I Shot Andy Warhol.1996 - The Notorious Bettie Page.2006). Στους ευφυέστατους τίτλους αρχής ξεκαθαρίζεται οτι το αίμα είναι η πρόφαση-κόκκινες σταγόνες στάζουν αργά πάνω σε "αυτό που οι κριτικοί ονόμαζουν μυστηριώδες πιάτο''. Ο Bat(e)man ομολογεί "έχω όλα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά,δεν έχω όμως ούτε ένα συναίσθημα εκτός από απληστία κι αηδία". Δεν πάει καλά. Δεν είναι διπλή προσωπικότητα, η βία της νύχτας είναι -η τραβηγμένη στα άκρα- προέκταση της καθημερινότητας του. Έξαφανίστηκε στο lifestyle,στις μάρκες,στο άγχος του Α αρσενικού, στο "γαμώ και δέρνω",στην απενοχοποίηση της απληστίας, στο ρεύμα της εποχής. Βαρέθηκε να μην έχει προβλήματα και το νέο του χόμπι είναι το μόνο που τον συγκινεί.Στο ιδεώδες πρόσωπο του καθρεφτίζεται η Επιτυχία,το απόλυτο άσυλο,το τέλειο καμουφλαζ, η Διαφάνια του Κακού.Ο διάβολος φορούσε Αρμάνι. Η γιάππικη Ποσοτική Θεωρία της Παράνοιας.Ένα καρκίνωμα που εμφανίστηκε στα 80ς στο μεγενθυτικό φακό. Το άλλο Fight Club(1996). Κυνικό σατυρικό φεμινιστικό θρίλερ και όχι το τυπικό slasher film. Μουσική από JOHN CALE. Άψογος ο Christian Bale ως ψυχάκιας Tom Cruise, έκανε τον Bateman μια απο τις cult φυσιογνωμίες της δεκαετίας.

Τετάρτη 11 Ιουλίου 2012

Riki-Oh: The Story of Ricky (1991)

Το 2001, οι καπιταλιστικές χώρες ιδιωτικοποίησαν όλες τις κυβερνητικές υπηρεσίες. Οι φυλακισμένοι, όπως τα πάρκινγκ, έγιναν εμπορεύματα επιχειρήσεων. Ο Ρίκυ Ο, 21 χρονών, έσφαξε του εμπόρους ηρωίνης/βιαστές/δολοφόνους της φίλης του και καταδικάστηκε σε 10 χρόνια φυλάκιση. Έχει υπεράνθρωπη δύναμη. Για να βοηθάει τον κόσμο, εκπαιδεύτηκε σπάζοντας ταφόπλακες στο Τσι-Κουνγκ από τον θείο-Φάντασμα. Μια τεχνική kung fu που απαιτεί ισχυρό ψυχικό έλεγχο και μετατρέπει το σώμα σε φυσική ασπίδα ενάντια σε όλες τις επιθέσεις. Μεγαλωμένος σε ορφανοτροφείο, πολύ καλός μαθητής, πήγε σε μουσικό σχολείο και ύστερα εξαφανίστηκε για δύο χρόνια. Κάποιοι τον είδαν να παλεύει στους δρόμους. Παίζει φλαόυτο, αναπολεί ρομαντικές στιγμές με την αγαπημένη του και με ζεν ασκήσεις απελευθερώνει το πνεύμα του. Εχει σφαίρες στο στήθος για σουβενιρ και είναι εξαιρετικά επικίνδυνος... Η φυλακή χωρίζεται σε 4 πτέρυγες που ελένχονται από τη Συμμορία των Τεσσάρων, hyper Kung-fu μαχητές. Ο διοικητής καλλιεργεί όπιο, "οι φυλακισμένοι είναι το φθηνότερο εργατικό προσωπικό". Nο2 είναι ο πορνομανιακός μονόφθαλμος μονόχειρας βοηθός του. Η καθημερινότητα των φυλακισμένων αποτελείται από βασανιστήρια και φόνους. Ο Ρίκυ χρησιμοποιώντας την  δύναμη του θα υπερασπιστεί τους συντρόφους του και θα ηγηθεί της εξέγερσης.
H μοίρα του Μοναδικού είναι η αφάνια, η δόξα ή το cult. Μια φορά υπήρξε splatter superhero μελόδραμα φυλακής πολεμικών τεχνών και ευτυχώς όλα πήγαν λάθος και έγινε κωμωδία, ένα θριαμβευτικό bad movie we love. Η κομικ αισθητική και υπερβολή είναι παντού και κορυφώνεται στις άθλια χωρογραφημένες μάχες με over the top φτωχό αλλά ευρηματικό gore (σώματα διαμελίζονται, κεφάλια σπάνε σαν καρπούζια, μάτια πετάγονται συχνά, μηχανή κυμά, τόνοι αίματος και εντέρων). Η υπόθεση δεν έχει και πολύ σημασία, ακολουθεί τα γνωστά κλισε ενος prison movie. Οι ήρωες είναι σκέτες καρικατούρες-απλά στέκονται, κουνάνε τα χέρια τους και μιλάνε-και όσο πιο σοβαρά παίρνουν το ρόλο τους τόσο πιο αστείοι γίνονται. Το δραματικό στοιχείο ειναι τόσο τραβηγμένο που μοιάζει με αυτοπαρωδεία. Μέχρι και ο τίτλος είναι λάθος...Riki ή Ricky? Το ντουμπλάρισμα στα αγγλικά είναι ακομά ένα epic fail, η ασυναρτησία κάνει τους διάλογους ακόμα πιο ηλίθιους. Σκηνές ανθολογίας-το δραματικό ξέσπασμα του Ρικυ με γροθιές στη βροχή, ένας απ'τους κακούς μετά απο χαρακίρι βγάζει από το κοιλιά του ένα μακρύ έντερο και προσπαθεί να πνίξει μ’ αυτό τον Rickι, η τελική μάχη με τον Hulk διοικητή κ.α. εντυπωσιακές υπερβίαιες σκηνές.
Οπτικοποιήση (παρα μεταφορά) του manga  Riki-Oh (1988-90). Η 1η ταινία του Hong Kong που κρίθηκε ακατάλληλη για ανήλικους χωρίς ερωτικό περιεχόμενο. H απάντηση του Hong Kong στον Ed Wood. Ο σκηνοθέτης δεν ξαναέκανε ταινία ενώ ο Siu Wong Fan που υποδίεται τον Ρικυ  ξαναεμφανίστηκε στα Ip Man(2008) and Ip Man 2(2010). Ασταμάτητη δράση, κωμικό ανεξέλεγκτο gore, προ CGI εφε, υπερβολική βία, κακόγουστο, χοντροκομμένο, χυδαίο, θράσυ. Άπειρος ανεγκέφαλος απενοχοποιημένος χαβαλές. Υπερβατική σινεφιλική εμπειρία.
1.Η ταινία στο youtube με ελληνικούς υπότιτλους.
2.

Τετάρτη 4 Ιουλίου 2012

Transfer (2010)

Κοντινό μέλλον. Γερμανία. Μια εταιρία προσφέρει το απόλυτο όνειρο. "Φανταστείτε στο τέλος της ζωής σας, να μπορούσατε να ξεκινήσετε ξανά απ' την αρχή σ' ένα νέο, όμορφο και υγιές σώμα"! Χάρις την επιστήμη, η μεταφορά ανθρώπινης συνείδησης από σώμα σε σώμα είναι πλέον δυνατή. Ο πελάτης θα ακολουθεί φαρμακευτική αγωγή και για μόλις 4 ώρες τη νύχτα,όταν κοιμάται, θα ξυπνά ο ξενιστής και θα ανακτά τον έλεγχο του σώματός του. Το προηγούμενο σώμα θα αποτεφρώθεί μετά το 3μηνο test drive... Ένα ερωτευμένο ηλικιωμένο ζευγάρι μεγαλοαστών δεν αντέχει στην ιδέα του θανάτου. Από μια ανεξάντλητη αποθήκη νέων ανθρώπων επιλέγoυν 2 κορμιά made in Africa με άριστες προδιαγραφές. Η τιμή τους είναι 1.000.000ε (το 10% πάει στις οικογένειες των ξενιστών και οι οικογένειες τους θα μπορέσουν να επιβιώσουν). Οι εγκέφαλοί τους εμφανίζουν πιθανή φυσιολογική έλξη. Το "για πάντα μαζί, πλούσιοι και νέοι" πραγματοποιείται. Το λευκό ζευγάρι ξαναζεί τον έρωτα του σε μαύρα φιτ νεανικά κορμιά και απολαμβάνει τις νέες προοπτικές. Οι ίδιοι, οι γέροι φίλοι ακόμα και ο σκύλος τους θα συνηθίσουν την μεταμόρφωση. Οι μαύροι καταναλώνουν το 4ωρο τους στην επαύλη των λευκών υπο στενή παρακολούθηση για να μην παραβούν τους ώρους του συμβολαίου.4 προσωπικότητες σε 2 σώματα. Οι γυναίκες καταφέρνουν μεταξύ τους να βρούν μια ισσοροπία αλλά στον Αφρικάνο (ελλατωματικό μοντέλο με ηθική ανεπάρκεια) δεν αρέσει αυτή η νέα κατάσταση και μισεί τον λευκό διάβολο. "Μας χρησιμοποιούν. Σαν τα ρούχα! Μας φοράνε το πρωί και το βράδυ μας βγάζουν". Την ώρα που λήγει η εγγύηση, και πρέπει να αποφασίσουν αν θα κρατήσουν τα νέα τους σώματα, θα έρθει η εγκυμοσύνη να περιπλέξει περισσότερο τις σχέσεις. Τίνος είναι το παιδί? Οι γονείς μπορούν να επιλέξουν τα σωματικά και πνευματικά χαρακτηριστικά του παιδιού με μία απλή παρέμβαση στο DNA. Το αφρικάνικο ζευγάρι θα διεκδίκησει την κηδαιμονία του παιδιού και θα προσπαθήσουν να σαμποτάρουν την φαρμακευτική αγωγή και να επανακτήσουν τον πλήρη έλενχο των σωμάτων τους.
Aπο το Μetropolis(1927) μέχρι σήμερα η επιστημονική φαντασία οραματίζεται ένα μέλλον όπου μία ελίτ ευημερεί σε βάρος μιας αποκτηνωμένης μάζας μόνιμων εργατών. Η κορυφή της πυραμίδας τρέφεται από τον πάτο. Όσο μεγαλώνει ο πύργος της Βαβέλ, τόσο πλαταίνει η βάση. Το χρήμα μεταφράζεται σε χρόνο και το αξίωμα παραφράζεται σε "ο φτωχός πεθαίνει κάθε μέρα ενώ ο πλούσιος ποτέ". Η ουτοπία της αθανασίας του ενός -η δυστοπία της σκλαβιάς του άλλου. Δυο παράλληλοι κόσμοι (δεν) συναντιούνται σε ένα σώμα. Πρέπει να βρεθεί νέος ορισμός για την Tαυτότητα του μελλοντικού ανθρώπου. Με ποιο σώμα θα αναστηθεί στη 2α παρουσία?
Τίμιο low budget γερμανικό sci fi δράμα από τον κροάτη Damir Lukacevic. Η προβολή του μέλλοντος μοιάζει με ένα λαμπερό μοντέρνο αποστειρωμένο μεταεξέλιγμένο παρών και σκιαγραφεί μια εφιαλτική συνθήκη που έρχεται αλλά ταυτόχρονα εικονογραφεί τις πολιτικές και κοινωνικές συμβάσεις του παρόντος και του παρελθόντος. Το κόλπο της αντιστροφής των ρόλων δημιουργεί μπερδέματα και ανατροπές που σπρώχνουν το στορυ και αναδεικνύουν μια ανεστραμμένη οπτική του τρόπου λειτουργίας του κόσμου,την αλήθεια του Άλλου και τον παραλογισμό των ανισοτήτων. Σίγουρα θυμίζει αρκετές ταινίες του είδους όμως εδώ το επίκεντρο μεταφέρεται, από τα εφε και την δράση, στις συμπεριφορές και σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στα ζευγάρια και στον περίγυρο των πρώην λευκών, στις κοινωνικές επιπτώσεις μιας μεγεθυμένης φουτουριστικής εκδοχής του "όλα αγοράζονται, όλα πουλιούνται. "Βραβείο κοινού καλύτερης ταινίας μεγάλου μήκους στο διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ επιστημονικής φαντασίας & φανταστικού της Αθήνας SFF-Rated Athens 2012
1.με ενσωματωμένους ελλην. υπότιτλους
http://rapidshare.com/files/2211388534/Transfer.2010.DVDRip.XviD.AC3.HORiZON-ArtSubs.AVI
2.

Δευτέρα 25 Ιουνίου 2012

The Company Men (2010)



Τεράστια κατασκευαστική εταιρία απολύει άλλους 5000 εργάτες. Ανάμεσα τους και τρια υψηλά ιστάμενα στελέχη σε διαφορετικές βαθμίδες ιεραρχίας που ξαφνικά βρίσκονται αντιμέτωποι με τις δυσκολίες της ανεργίας στην καθημερινότητά τους, στην οικογένειά και στην σχέση τους με τον περίγυρό τους.
Η επίσημη θέση του Hollywood για την οικονομική κρίση σε μορφή δράματος. Μαθήματα ψυχραιμίας, ψυχολογίας, ηθικής, αντιμετώπισης της κρίσης για μικροαστούς. Καθησυχαστικό χτύπημα στη πλάτη -μην κλαίς,το αμερικάνικο όνειρο ζει και βασιλεύει. Συμπόνια και συγκίνηση για τα αδικοχαμένα golden boys. Ο Μπόμπι (Μπεν Άφλεκ) δεν ξαναπουλήσει μούρη με την Porsche και δεν θα ξαναπάει στο Golf Club και στο παιδί θα μήνει ψυχικό τραύμα που πούλησε το X-Box. Η κερατού γυναίκα του προϊστάμενου Τζιν (Tommy Lee Jones) δεν θα ξαναπάει για ψώνια με το εταιρικό τζετ,τον Τζιν θα τον πουλήσει ο κολλητός αφεντικό του και θα τον απολύσει η ίδια η ερωμένη του (Maria Bello)."Επιχείρηση είμαστε,όχι φιλανθρωπική οργάνωση", τι δεν καταλαίνεις? Ο Φιλ (Chris Cooper) θα το ρίξει στο αλκοόλ και τελικά θα αυτοκτονήσει (για να ισιώσει κάπως το ακραίο happy end) ώστε να μην ντροπιάζει τη γυναίκα του σαν άνεργος 60αρης. Παλεύει ο σαπουνοπεράς John Wells να δημιουργήσει ταύτιση με τα στελέχη και τα προβλήματα πολυτελείας τους. Μεγάλα γέλια όταν ο Άφλεκ επαναλαμβάνει "Θα νικήσω!Γιατί?Επειδή έχω πίστη,θάρρος και ενθουσιασμό" (λούπα ατάκα απ'το μάθημα Τίγρης του γραφείου ευρέσεως εργασίας).Ούτε ο snob οικοδόμος γίνεται συμπαθής γιατί τον υποδίεται ο Kevin Costner. Τhe κόπανοι μεν. Χάνουν τη δουλειά τους,τα διακριτικά της επιτυχίας,την κοινωνική τους θέση,η προέκταση του έγω τους ευνουχίζεται και πέφτουν ανώμαλα στο επίπεδο των θνητών. Αν ζητούσαν πίσω τις ζωές τους (όπως λέει ο υπότιτλος στην αφίσα),αν ανατίναζαν τον ουρανοξύστη ως εκδίκηση προς το σύστημα που τους πρόδωσε,αν τους έπιανε ομαδική κρίση αυτοκτονιών,αν σκότωναν τα αφεντικά τους,αν έσκαγαν zombies,τοτε ναι,αλλά δε...Κατήχηση,τόνωση του ηθικού,εγχειρίδιο αισιοδοξίας για απογοητευμένους γιαππιδες. Το Tower Heist-Πως να κλέψετε εναν ουρανοξύστη (2011)-είναι πιο αξιοπρεπές.





Δευτέρα 18 Ιουνίου 2012

Happiness (1998)

Διάφορες ιστορίες πάνω στο κυνήγι της ευτυχίας διασταυρώνονται στο χάος της πόλης. Στο επίκεντρο βρίσκονται 3 αδερφές, τα ερωτικά και οικογενειακά τους προβλήματα. Η μεγαλύτερη σκάει απο ευτυχία. Τα έχει όλα- πετυχημένο γάμο με ψυχολόγο και 3 παιδιά. Ο άντρας της είναι ομοφυλόφιλος παιδόφιλος (Dylan Baker), κάνει σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στον 11χρονο γιο του και έχει βάλει στο μάτι ένα φίλο του. Αυνανίζεται διαβάζοντας αγορίστικα περιοδικά και ονειρεύεται οτι σκοτώνει με μια καραμπίνα κόσμο στο πάρκο. Ο γιος έχει προβλήματα στο σχολείο, όλοι τον κοροιδεύουν γιατι δεν μπορεί να χύσει. Η μεσαία αδερφή (Lara Flynn Boyle) είναι πετυχημένη συγγραφέας, γκλαμουράτη με λεφτά και δόξα. Έχει όποιον άντρα θέλει αλλά έχει κουραστεί να την θαυμάζουν όλοι. Είναι το απωθημένο του γείτονα, ενός 30αρη βαρετού χοντρού (Philip Seymour Hoffman), σεξουαλικά στερημένου computer gig που αυνανίζεται παίρνωντας τηλέφωνο άγνωστες γυναίκες. Πολιορκείται απο μια υπέρβαρη γειτόνισσα που μισεί το σεξ. Η μικρότερη δουλεύει ως τηλεφωνήτρια και δασκάλα αγγλικών σε μετανάστατες. Συναισθηματική, εύθραυστη, απεργοσπάστρια, δεν τα πάει καλά με τους άντρες. Ένα αποτυχημένο ραντεβού κατέληξε σε αυτοκτονία και ο ρώσος κλεπτομανής ταξιτζής μαθητής της είναι παντρεμένος τελικά. Οι γονείς τους χωρίζουν μετά από 40 χρόνια γάμου γιατί ο γέρος (Ben Gazzara) βαρέθηκε τη ζωή και θέλει να μείνει μόνος.
Το μόνιμο θέμα του Todd Solondz. Οι μικροαστοί της διπλανής πόρτας. Για πάντα μόνοι, εγκλωβισμένοι στο προφιλ τους, ανίκανοι να δουν πέρα απο τη μύτη τους, τριγυρνούν σα χαμένοι στην έρημο του πραγματικού ελπίζοντας να τρακάρουν με αυτό που φαντάζονται ως ευτυχία. Συναισθηματικά ανάπηροι ζητούν να αγαπηθούν, βρίσκουν καταφύγιο στα διεστραμμένα μυστικά τους και στον μυστικό τους κήπο εκτονώνουν την φρικτή ασημαντότητα τους. Τίποτα δεν μπορεί να τους σοκάρει πια, ούτε ο θάνατος ενός συνάδελφου που δεν είδε ποτέ κανείς, ούτε το πέος του θυρωρού στα σκουπίδια. Τα παιδιά βρίσκονται στο έλεος τους... Tο έμψυχο φόντο της πόλης εξομολογείται τα συμπτώματα της Κανονικότητας. Eπιθυμίες και αδιέξοδα, άβολες αλήθειες πίσω από κλειστές πόρτες, όνειρα και απόγνωση στο Sex And The City Holocaust. Tο αληθινό American Beauty (1999). Κοινωνία ώρα μηδέν. Δράμα για γέλια, κωμωδία για κλάματα. Όλα είναι λάθος, μαύρα και αστεία. H κάμερα τρυπώνει στα κλουβιά τους και τους φωτογραφίζει γυμνούς να παραδίνονται στις εμμονές τους. Πολυάριθμοι χαρακτήρες που ζητούν συμπάθεια και κατανόηση από τον θεατή αλλά εισπράτουν μόνο οίκτο και χαιρέκακα γέλια. Η ειρωνία είναι παντού, σε κάθε σκηνή, σε κάθε κατάσταση, ανακατέβει στομάχια, αναγκάζει τη φούσκα να σκάσει στο τέλός αλλά δεν μπορεί να εγγυηθεί για την κάθαρση. Παγωμένη νοσηρή προκλητική κυνική κατάμαυρη ακραία σαπουνόπερα. Γενναία φαρσοτραγωδία χωρίς πολιτική ορθότητα, ιερό και όσιο. Δεν επιτράπηκε η προβολή της στο Sundance Festival. Αληθινό ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά.
1.

Δευτέρα 11 Ιουνίου 2012

Lilja 4-ever (2002)

Eμπορία ανθρώπων = συλλογή, μεταφορά, μετακίνηση, υπόθαλψη ανθρώπων μέσω απειλής ή χρήση βίας ή άλλων μορφών εξαναγκασμού, απαγωγής, εξαπάτησης, κατάχρηση δύναμης ή μιας ευάλωτης κατάστασης ή της πληρωμής ή λήψης χρημάτων με σκοπό τη συγκατάθεση ενός ατόμου ώστε να ασκήσει εξουσία πάνω σε έναν άλλον άνθρωπο με σκοπό την εκμετάλλευση. Η εκμετάλλευση περιλαμβάνει την εκπόρνευση του άλλου ή άλλες μορφές σεξουαλικής εκμετάλλευσης, αναγκαστική εργασία ή υπηρεσίες, δουλεία ή πράξεις όμοιες με δουλεία, υποτέλεια ή αφαίρεση οργάνων. Τα κέρδη που αποφέρει το παγκόσμιο εμπόριο ανθρώπων στα εγκληματικά δίκτυα μπορούν να συγκριθούν με τα αντίστοιχα του εμπορίου ναρκωτικών και όπλων.
Ξεκινά από το τέλος. Η Λίλια τρέχει αλαφιασμένη. Φτάνει σε μια γέφυρα αυτοκινητόδρομου και μοίαζει σαν να σκέφτεται να πηδήξει. Kατ. 3 μήνες πρίν σε κάποιο υποβαθμισμένο προάστιο της Εσθονίας. Μετα-κουμμουνιστική παρακμή και εξαθλίωση. Η Λίλιαν χαρούμενη μαζεύει τα πράγματα της για να φύγει με τη μάνα της για αμερική.Άκυρο. Η μάνα φεύγει με το γκόμενο. "Θα σου στείλω γράμμα και λεφτά και θα έρθεις και εσύ αργότερα". Πατέρας δεν υπήρξε ποτέ. Μετακομίζει σε μια τρύπα χωρίς ρεύμα και θέρμανση. Την φροντίζει υποτίθεται η καρίολα η θεία της. Άφραγκη τριγυρνά με τον μοναδικό της φίλο, έναν 11χρονο που ο μέθυσος πατέρας τον έδιωξε απο το σπίτι. Μαστουρώνουν με κόλλα στα χαλασματα κτιρίων και ονειρεύονται. Την ρετσινιά της πόρνης θα κολλήσει από μαλακία μιας συμμαθήτριας που εκπορνεύεται για μεγαλύτερο χαρτζιλίκι. Το πολυπόθητο γράμμα θα έρθει μέσω της κοινωνικής πρόνοιας... "απαρνούμε την μητρότητα, δεν αναγνωρίζω την κηδεμονία, ας αναλάβει η πρόνοια". Το αμερικάνικο όνειρο τέλειωσε. Η φωτογραφία της μάνας καίγεται. Η ρετσινιά γίνεται πραγματικότητα και εκπορνεύεται στα τοπικά μπαρ. Με τα πρώτα λεφτά αγοράζει τρόφιμα, τσιγάρα και δώρο για τον κολλητό. Για πρώτη φορά δεν τσακώνεται με την ταμία. Μετά το καθημερινό κράξιμο έρχεται και βιασμός απο τους παλικαράδες της γειτονιάς. Ερωτεύεται ένα νεαρό που της υπόσχεται δουλειά και ευημερία στη Σουηδία, στο πολιτισμό. Η σουηδία γίνεται η νέα αμερική. Συγνώμη κολλητέ. Αντίο μιζέρια. Όνειρα για μια νέα ζωή. Φεύγει πρώτη, στο αεροδρόμιο θα την υποδεχτεί έμπιστο άτομο ...Παγίδα. Στο αεροδρόμιο την περιμένει νταβαντζής. Την κλειδώνει σε σπίτι χωρίς δυνατότητα διαφυγής. Βιασμός με το καλημέρα. Απειλεί οτι αν προσπαθήσει να αποδράσει θα την σκοτώσει και αν τα καταφέρει ποτέ να φτάσει στους μπάτσους αυτοί θα την στείλουν πίσω. Ο νταβάς σέρνει την σκλάβα του απο ευηπόληπτο πορνοπελάτη σε κυριλέ κανίβαλους. Δεν έχει δικαίωμα να αρνηθεί πελάτη, σεξουαλικές προτιμήσεις, διαστροφές. Άχρηστες οι προσευχές. Αόματος ο θεός. Τώρα πια είναι μόνο προιόν, σκεύος ηδονής, φρέσκια σάρκα έτοιμη να κατασπαραχτεί σε ένα κελί ή σε μια πισίνα, από τους άντρακλες του Υπέροχου Δυτικού Ευρωπαικού Πολιτισμού... Α η Λίλιαν ειναι μόλις 16 ετών.
Πόσες τέτοιες ιστορίες υπάρχουν εκεί έξω? Εμπνευσμένος απο μια τέτοια ο Lukas Moodysson πραγματεύεται το εμπόριο σαρκός χωρίς μελοδραματισμούς, ηθικολογίες, στρογγυλέματα, φανφάρες και εντυπωσιασμούς. Αποτυπώνει το μιζέρο σύμπαν που τροφοδοτεί τον πολιτισμό μας με σύχρονους σκλάβους του σεξ, την μεταφορά τους στην Δυτική μιζέρια και την τελική εξόντωση τους. Κάτι παραπάνω απο μια ταινία για την πορνεία και το τραφικινγκ. Μιλά για τη λαχτάρα να θες να εξαφανιστείς, για την ευκολοπιστία του απελπισμένου, για την εκμετάλλευση από άνθρωπο σε άνθρωπο, για ολοκληρωτική χρεωκοπία, για τον ατέλειωτο μεσαίωνα, για αυτούς που μπορουν να αγοράσουν τα πάντα και για αυτούς που αναγκάζονται να πουλήσουν τα πάντα. Αμίλικτος ρεαλισμός, ειλικρίνεια, ευθύτητα, δύναμη, κάμερα στο χέρι, ντοκιμαντερίστικο ύφος, σοκ. Στο πρόσωπο της Λίλιαν η αλήθεια ωμή, γυμνή, λευκή, ασφυκτική. Το μονταζ στις "σκηνές σεξ" τσακίζει κόκκαλα. Απίστευτη ερμηνεία απο την ρωσίδα πιτσιρίκα Oksana Akishina. Περιττά και υποκριτικά τα βραβεία. Ο εφιάλτης αυτοπροσώπως.
1.Λίλια για πάντα (ελλ.τίτλος)
2.τραιλερ