Παρασκευή 18 Μαρτίου 2011

Diva (1981)

Ένας νεαρός Παριζιάνος κούριερ έχει εμμονή με μια αφροαμερικανίδα ντίβα της όπερας η οποία αρνείται να ηχογραφηθεί. Tην ηχογραφεί παράνομα. H κασέτα μπερδεύεται με μια αντίστοιχη (αποδεικτικό στοιχείο υπόθεσης δολοφονίας). Θα βρεθεί διωκόμενος από δύο ταϊβανέζους μαυραγορίτες για την 1η κασέτα και από το παρακράτος της αστυνομίας για την 2η . Θα τον βοηθήσουν μια βιετναμέζα μοντέλα μικροκλέφτρα και ένας μποέμ "φιλόσοφος"...
Το πάθος με τη φόρμα , η λατρεία της εικόνας , το στυλ ως νόημα και αντίστροφα , η άρνηση των έννοιών "υψηλή" και "λαική" κουλτούρα/τέχνη και η παιχνίωδης μίξη τους είναι τα κύρια χαρακτηριστικά τoυ "2ου νέου κύματος" (Cinema Du Look). Χωρίς ξεκάθαρες πολιτικές κατευθύνσεις αντιπροσώπευε τις υπο-κουλτούρες της περιθωριοποιημένης νεολαίας της γαλλίας του Μιτεράν και εγκαινιάστηκε με την πρώτη ταινία του Ζαν Ζακ Μπενέ (γνωστός κυρίως για το Betty Blue(1986).Αρχικά θάφτηκε και πάτωσε εμπορικά αλλά μετά την επιτυχία της στην αμερική κέρδισε τον σεβασμό που της αξίζε και γρήγορα απέκτησε φανατικό κοινό.
Όπερα, εξουσία, κερδοσκόποι και περιθωριακοί - 4 διαφορετικοί κοσμοι συναντιούνται σε ένα σάπιο και αντιφατικό Παρίσι με επίκεντρο έναν φτωχό groupie. Σκηνικά, διάλογοι, τοποθεσίες, φωτογραφία, χαρακτήρες, story και σκηνοθεσία υπηρετούν ένα γενναιόδωρο σινεμά που αρνείται το γαλλικο "σοβαρό" ύφος όπως ακριβώς οι ήρωες αρνούνται τα στεγανά της κοινωνίας και δίνεται στις εμμονές του όπως ο πρωταγωνιστής. Αισθητικά κινείται απο τη "βρωμιά" του κοινωνικού περιθωρίου μέχρι την διαφημίση, και απ'την τέχνη του σαντουιτς στην όπερα. Ένα σύμπλεγμα ειδών - thriller/art film/suspense/pulp/romange/comedy /film noir/cop movie σε μια ντελιριακή και σκοτεινή ατμόσφαιρα υπό την θαυμάσια μουσική επενδυση του Vladimir Cosma. Μνημειώδες η καταδίωξη στο μετρό και o χαρακτήρας του Gorodish. Μια από τις πιο στιλιζαρισμένες ταινίες που έγιναν ποτέ. Ανάμεσα στο cast ο Dominique Pinon (Delicatessen/City of Lost Children). Λόγω της έκδηλης αγάπης για το σινεμά, το στυλ και την οπτική απόλαυση μπορεί να υποκύπτει σε σεναριακές ευκολίες και ασάφειες, αλλά αυτές τις οι μικρές ατέλειες την κάνουν πιο ανθρώπινη και γοητευτική .

1.οι τρεις βασικότεροι εκπρόσωποι του Cinema Du Look ήταν οι Jean-Jacques Beineix,Luc Besson και Leos Carax.
2.όλα τα όνειρα του Νικολαίδη (1993-2007) σε μια ταινια.
3.diva>"It is up to business to adapt to art, and not to art to adapt to business." ....και καλά

2 σχόλια:

  1. Πολύ καλή η παρουσίαση αυτής της ανατρεπτικής ταινίας που κάνεις. Ο Ζαν Ζακ Μπενέξ δημιούργησε σχολή. Είχαμε πάθει πλάκα τότε οι σινεφίλ και δεν ξέραμε που να την κατατάξουμε.
    Ανάμεσα σε αυτή και την Betty Blue είχε κάνει και "Το Φεγγάρι στον Υπόνομο" που ήταν επίσης πολύ καλή σκοτεινή και ...άπαιχτη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. αυτο επαθαν και οι κριτικοι της εποχης...δεν μπορουσαν να την καταταξουν και την εθαψαν.
    Το Φεγγάρι...δεν το εχω δει και δεν μπορω να το βρω πουθενα

    ΑπάντησηΔιαγραφή